top of page

Jokaista uutta tiekilometriä juhlitaan



Tämän viikon lauantaina juhlitaan osittaista tien valmistumista ”Suomen huonoimmalla tiellä” Pörsänmäellä Iisalmessa. Vastaavanlaista tiejuhlaa pidettiin parisen viikkoa sitten Leppävirralla Kurjalantiellä, jossa Pörsänmäen tapaan vaikuttamistyö kantoi hedelmää uuden tien muodossa. Kaikki kunnia näille paikallisille aktiiveille, mutta nämäkin esimerkit kertovat paljon Suomen alemman tieverkon ylläpidosta. Jokainen uusi kilometri on juhlan arvoinen.


YLE uutisoi keväällä, että tiet ovat nyt huonommassa kunnossa kuin kertaakaan 1990-luvun jälkeen. Tieverkon korjausvelka on väyläviraston selvityksen mukaan noussut jo 1,5 miljardiin euroon. Tämä ei ole meille pohjoissavolaisille mikään uutinen, sillä teiden kunnon on huomannut jokainen autolla ajava. Itse ajan päivittäin 100 kilometrin verran erästä Ylä-Savon via dolorosaa tietä numero 561.


Teiden korjausta on vähentänyt entisestään raaka-aineiden hurja hinnan nousu. Tämän seurauksena korjauksiin osoitetut varat riittävät nyt huomattavasti aiottua pienempiin kilometrimääriin uutta asfalttia. Asvaltin kallistuminen ei kuitenkaan selitä Suomen teiden tilannetta kokonaisuudessaan. Tiemäärärahat ovat olleet riittämättömät jo pitkän aikaa. Itä-Suomi ei tule koskaan menestymään tierahojen jaossa, jos perusteena käytetään pelkästään liikennemääriä. Tällä perusteella eurot jäävät väki- ja autorikkaaseen Etelä-Suomeen. Rahoitusperusteissa tulisi huomioida raskas liikenne, vientiteollisuuden tarpeet, kuten puun liikkuminen sekä koko maataloussektori ruokaturvan ja omavaraisuuden näkökulmasta. Näillä rahoitusperusteilla tilanne muuttuisi Itä-Suomen maakuntien kannalta reilummaksi. Itä-Suomessa on potentiaalia kasvuun bioenergian ja biokaasun tuotannossa. Näidenkään syötteet tai lopputuotteet eivät liiku ilman asianmukaista alempaa tieverkkoa, sorateitä unohtamatta. Ilman toimivaa ”hiussuonistoa” on mahdoton edistää maaseudun elinvoimaa.


Markku Siponen maa- ja metsätalousyrittäjä

Aluehallituksen jäsen (kesk.) #tiestö #tie #tieverkko #maaseutu #huoltovarmuus

14 views0 comments

コメント


bottom of page