top of page

Nykyiset tiet uusien väylähankkeiden edelle


Tieverkkomme on mennyt monin paikoin niin huonoon kuntoon, että joudumme olemaan aidosti huolissaan siitä, liikkuvatko teillä enää jatkossa puut, maito ja ihmiset. Teiden korjausvelka on tällä hetkellä jo 1,65 miljardia euroa. Valtion taloustilanne huomioiden teidenkin korjausten kohdalla kysytään: Mistä rahat? Tälläkin sektorilla joudutaan priorisoimaan. Mielestäni tässä tilanteessa on nykyisen tieverkon kunnostaminen laitettava uusien massiivisten väylähankkeiden edelle. Ei ole oikein, että kaavailemme valtavia summia tietyn junamatka-ajan lyhentämiseen muutamilla minuuteilla, kun samaan aikaan nykyinen tieverkkomme on särkymässä käsiin. Itä-Suomi ei tule koskaan menestymään tierahojen jaossa, jos perusteena käytetään pelkästään liikennemääriä. Tällä perusteella eurot jäävät väki- ja autorikkaaseen Etelä-Suomeen. Rahoitusperusteissa tulisi huomioida raskas liikenne, vientiteollisuuden tarpeet, kuten puun liikkuminen, sekä koko maataloussektori ruokaturvan ja omavaraisuuden näkökulmasta. Näillä rahoitusperusteilla tilanne muuttuisi Itä-Suomen maakuntien kannalta reilummaksi. Itä-Suomessa on potentiaalia kasvuun bioenergian ja biokaasun tuotannossa. Näidenkään syötteet tai lopputuotteet eivät liiku ilman asianmukaista alempaa tieverkkoa, sorateitä unohtamatta. Ilman toimivaa ”hiussuonistoa” on mahdoton edistää maaseudun elinvoimaa, joka on viime kädessä elinehto koko Suomelle.


Markku Siponen maa- ja metsätalousyrittäjä, opettaja eduskuntavaaliehdokas (kesk.) #tie #tiet #tiestö #väylät #maatalous #metsätalous #maito #puut #itäsuomi




16 views

Kommentare


bottom of page