top of page
Search

Ei alkoholin kotiinkuljetukselle

  • 2 days ago
  • 1 min read

Äänestimme eduskunnassa ”viinan wolttauksesta” eli alkoholin etämyynnistä ja kotiinkuljetuksen sallimisesta Suomessa.


Itse olen erityisen huolissani lakimuutoksen vaikutuksista perheisiin, joissa alkoholin käyttö aiheuttaa jo nyt vakavia ongelmia. Siksi esitimme lakiesitykseen monia muutoksia sosiaali- ja terveysvaliokunnassa.


Nämä menivätkin läpi valiokunnassa, mutta jotka sitten äänestettiin hallituspuolueiden voimin nurin eduskunnan täysistunnossa ja suuressa valiokunnassa. Tänään on lopulliset äänestykset.


Nostan tähän kaksi lakiesityksen ongelmakohtaa, joihin esitimme muutoksia. Alkoholin pikatoimituksia eli ns. impulssiostoja ei pitäisi sallia, tämä voidaan estää 24 tunnin aikarajalla alkoholin toimituksille. Tällä pystyttäisiin vaikuttamaan erityisesti alkoholin ongelmakäyttäjiin.


Toinen iso ongelma liittyy verotuloihin, joita Suomi häviää jo nyt ja tullee jatkossa häviämään vielä enemmän. Jopa satoja miljoonia euroja vuodessa ulkomailta tapahtuvan alkoholin etämyynnin kautta.


Kotimaiset alan toimijat katsovat, että ennen lain hyväksymistä siihen olisi tullut lisätä selkeät ja käytännössä toimivat säännökset ulkomailta tilattavan alkoholin verovalvonnasta, verojen perinnästä sekä vastuiden kohdentumisesta.


Jos laki hyväksytään nyt esitetyssä muodossa, se on epäreilu kotimaisille toimijoille ja samalla valtiolta jää saamatta merkittäviä verotuloja. Eihän meidän kannata tällaista lakiesitystä hyväksyä!


 
 
 

Comments


bottom of page